dimecres, 3 d’octubre del 2012

Conflictes soldats-"paysanos"- guió

Aquest és el guió del programa:

Si us recordeu la temporada passada varem parlar d’uns documents respecte la pesta d’Alger.


Situem-nos als anys 80 del S.XVIII. Aquells anys, Europa es trobava dividia en dos per un cordó sanitari contra la pesta. Bàsicament es tractava de separar l’Imperi Otomà de la resta d’Europa. I Alger estava inclòs (fins al 1830). Per tant, tot i que Catalunya estava lluny de la frontera amb l’Imperi Otomà per terra, per mar estava a prop.

Aquest cordó sanitari contra la pesta estava format per una xarxa d’oficials, llocs de vigilància i reglamentacions sanitàries. Tal i com es va dir, a l’arxiu tenim diverses ordres i cartes emeses per la Reial Junta de Sanitat, que marcaven unes normes en quant a pesca i a l’arribada de vaixells no identificats a port. I qui el trencava ho feia sota pena de mort.

La protecció contra vaixells forans que volguessin atacar anava a càrrec dels destacaments que el govern reial posava a cada punt de la platja. En el cas de Cubelles, el punt era “playa de Cubellas”, del corregiment de Tarragona.

El destacament s’havia d’allotjar, obligatòriament, a les cases més properes al punt de guàrdia, sense la possible admissió d’excuses per part dels veïns. Era complementat per “paysanos”, els quals eren destinats segons un repartiment fet entre diverses viles, en teoria properes a la susdita platja.

“me participa la de Su Magestad, con que manda se continue el cordon de sanidad por los recelos de peste en Argel, y a su consequencia, se me previene por orden de la citada Real Junta, que ponga guardia a paisanos en todos los puestos del cordon de la costa de esse corregimiento procurando arreglar este servicio entre los pueblos de él, con la equidad correspondiente.”

“que las justicias de los pueblos alojen el todo de la tropa en las casas mas imediatas al puesto que ocupa el cordon quando no tenga lugar el todo de ella en esse, que seria lo mejor, sin admitir escusas de parte de los dueños,”

"he formado los estados de los pueblos que se agregan a los de la marina para hazer la guardia de los paisanos en los puestos del cordon de la costa quales estados se acompañan"

I els pobles que havien de donar servei a Playa de Cubelles eren els següents:

Argilaga i Montbui, Puigpelat, La Senia, Ferran, Clarà, Cuadra de Gallifa i Rocacrespa, Vallmoll i Cubelles.

Diu un segon document:

“Enteradas las diputaciones de sanidad, justicias y ayuntamientos de los pueblos y cuyas jurisdicciones corresponden las playas, cala o puertos individuados en la concerniente relación, no solo cuidaran de poner la Guardia de Paysanos señalada, sinó que cuidaran por si con muy particular esmero el cumplimiento de las ordenes comunicadas; I si otros paysanos desempeñan el importante encargo que se les confia haciéndoles las mas estrechas prevenciones para que vayan de conformidad, y guarden la mayor armonia con la tropa que se los destina para auxiliarles en la guardia, custodia de la salud pública, y para impedir a viva fuerza cualquier desembarco clandestino o sospechoso y ahun el querer arrancar embarcación alguna en la costa.”

Tenim doncs un document de 1787 que reflecteix possibles frecs entre els soldats i els paysanos. Llegim:

Muy Ilustre señor: participo a VS como ayer, a los 3 de corriente, a las diez de la noche sucedió, que estando los soldados del destacamento de sanidad de esta playa y paysanos en la tienda del aguardiente tuvieron rinyas, los soldados hizieron una herida en la cabeza de un paysano, lo que con toda claridad no lo puedo decir por no estar yo allí en el tiempo de las riñas, hasta que vino en mi busca a avisarme un paisano del fracaso y passando yo allí ya estava algo sossegado, y estando yo allí comparecieron de nuevo el cabo Bernardino Marin y dos soldados mas con los fussiles armados y bayonetas caladas, y fue precisso salir de dentro a la tienda para deternerlos, para que no sucediese algun estrago entre soldados y paysanos, lo que participo a VS para que deponga lo que bien le pareciese.

Dios guarde a VS, Cubellas a los 4 de diciembre de 1787.

Isidro Domingo, regidor decano